21 października 2008

Dolny Śląsk - Jelenia Góra

Do Jeleniej Góry zajrzałam na chwilkę, chcąc zobaczyć Starówkę. Jej miniaturę miałam okazję podziwiać w Parku Miniatur Zabytków Dolnego Śląska w Kowarach. A wygląda ona właśnie tak:

Miasto to, leżące w południowo-zachodniej Polsce, w województwie dolnośląskim, w latach 1975 - 1998 było stolicą województwa jeleniogórskiego. Obecnie jest miastem na prawach powiatu. W Jeleniej Górze swą siedzibę ma Zarząd Karkonoskiego Parku Narodowego.

Moja wizyta w obchodzącym w tym roku rocznicę 900-lecia swojej historii mieście ograniczyła się, jak już wspomniałam do spojrzenia na jego Starówkę. To jedno z najbardziej urokliwych miejsc Jeleniej Góry, niejako jej wizytówka.

Wzrok przyciąga górujący nad placem zabytkowy klasycystyczny budynek ratusza, który w obecnym kształcie pochodzi z XVIII w.

Stojące kolejno w tym miejscu wcześniejsze budowle (gotycka i renesansowa) strawił ogień. Ciekawie prezentują się stojące dokoła kamienice mieszczańskie. Te budowle w stylu barokowym i rokokowym pochodzą z XVII i XVIII wieku. Ładnie prezentują się arkady, pod którymi znalazło swoje miejsce wiele małych sklepików i kafejek.

Z Placu Ratuszowego skierowałam swe kroki w kierunku Bramy Wojanowskiej, która wraz z basztą stanowi pozostałość po średniowiecznym kompleksie obronnym miasta.

A oto ta Brama Wojanowska:

Spoglądałam na odnowione kamieniczki i ich elementy zdobnicze.

Tuż obok stoi najstarsza budowla w mieście, kościół Św. Erazma i Pankracego.

To co zobaczyłam, zrobiło na mnie dobre wrażenie. Zapamiętam Jelenią Górę jako miasto kolorowe, czyste i zadbane.

Przyjemnie tutaj pospacerować, czy też przysiąść na jednej z wielu ławeczek wśród zieleni, kwiatów...

Wyjeżdżając z miasta zauważyłam na budynku Komendy Miejskiej Straży Pożarnej taką oto płaskorzeźbę:

W części centralnej widzimy tu herb Jeleniej Góry.

Mam nadzieję, że jeszcze nadarzy się okazja, by spokojniej niż tym razem przejść się uliczkami jeleniogórskiej Starówki, by poczuć powiew jej wielowiekowej historii.

Serdecznie zachęcam do odwiedzenia tego prawdopodobnie założonego przez Bolesława III Krzywoustego w 1108 r. miasta.

Brak komentarzy: